d) Memberi penghargaan
Di samping itu, pujian juga
bertujuan untuk memberi penghargaan kepada kanak-kanak. Seperti yang dihuraikan
ringkas dalam teori pelaziman, pujian juga mampu mencetus kebaikan demi
kebaikan untuk dilakukan oleh kanak-kanak. Pujian ini merupakan salah satu
metod memberi ganjaran dalam bentuk kata-kata. Jika dilakukan berterusan,
kanak-kanak akan rasa sangat dihargai hasil usahanya.
Kanak-kanak berbeza dengan orang
dewasa dari sudut pandangnya. Begitu juga dalam hal memberi kata pujian ini,
tidak perlu memberi pujian yang sukar difahami mereka tetapi cukup dimulakan
dengan sesuatu yang mudah. Perkara yang
mudah lebih difahami oleh mereka dan mendapat respon lebih positif.
Sebagai contoh, cukup
mengatakan “good” dan “excellent” jika ingin memuji kanak-kanak dalam bahasa
inggeris. Puji mereka dengan sesuatu kata-kata yang difahami lebih membuatkan
hati mereka kembang kuncup.
Pujian juga boleh menggunakan
nama. Penggunaan nama dalam konteks memberi penghargaan adalah sangat
menakjubkan. Sebagai contoh, ketika memulakan kelas tahun satu, seperti biasa saya akan menarik
perhatian mereka untuk berdiri dalam
keadaan tegak dan pandang ke hadapan. Ayat yang selalu saya gunakan
untuk mencuri perhatian mereka adalah dengan berkata, “berdiri tegak seperti…”
Lama kelamaan sehingga akhir tahun pelajar-pelajar ini sudah memahami tindakan
saya dan perhatian yang diberikan kepada saya adalah lebih pantas. Mereka juga
kelihatannya ternanti-nanti nama siapakah yang akan disebut. Mereka menanti
dengan penuh harapan dan keterujaan!
Srikandi Al-Azwar
nur_mylp@yahoo.com
Baca:
No comments:
Post a Comment