Wednesday, September 11, 2013

FORMULA PENTING MATEMATIK UPSR



Seringkali anak-anak pelajar menghadapi masalah dalam menganalisis potensi diri dalam pembelajaran. Kekadang masalah yang kecil dikatakan besar. Sedangkan potensi dirinya adalah besar berbanding sangkaannya.

Begitu juga halnya dalam subjek MATEMATIK. Seringkali pelajar berasa susah. Sedangkan sebenarnya tanpa sedar masalah utamanya adalah FORMULA. Sangat sayang sebenarnya anak-anak pelajar yang punya potensi A+ tidak dapat menjawab soalan hanya kerana kekeliruan dalam penggunaan formula. Justeru, di sini ingin saya kongsikan beberapa formula yang dikira penting dalam menjawab soalan matematik. Selamat mencuba!



Nombor, Perpuluhan dan Masa 


Jarak, Jisim dan Isipadu


Luas, Isipadu dan Perimeter




Purata dan Peratus


Terima kasih atas kesudian anda mengambil sedikit perkongsian input dari blog saya ini. Saya cuba membantu sekadar kemampuan saya. Jika ada sebarang permasalahan berhubung kaedah ini boleh e-mail terus secara personal kepada saya. Kepada yang ingin saya kongsikan kompilasi formula ini sila tinggalkan alamat e-mail anda di dalam ruangan komen di bawah.

Moga bermanfaat! Syukran!


Srikandi Al-Azwar,
nur_mylp@yahoo.com  

111 comments:

  1. bole hantar kat say semua formula ni ke emel saya
    nurabiatul99@gmail.com

    ReplyDelete
  2. assalamualaikum.. boleh share formula math kat atas dgn sy.. lyayamin88@gmail.com

    ReplyDelete
  3. Assalamualaikum..bole saya copy formula Srikandi Azwar? .Nama yang unik...

    ReplyDelete
  4. email saya ...rbj7041@gmail.com

    ReplyDelete
  5. Waalaikumussalam Saudari rafidah, ya saya dah send, boleh check email^^

    ReplyDelete
  6. Salam Saudari miss ruby dan lylia, maaf lambat respon baru check comment. Boleh check email..

    ReplyDelete
  7. Salam, adakah anda ada cara untuk menghafal ( ), / , x, + dan - ; yang menarik dan sesuai untuk kanak - kanak sekolah rendah darjah 4? Ini kerana anak buah saya mengalami masalah untuk menghafal perkara di atas, menyebabkan dia selalu tersilap dalam pengiraannya. Minta emel kepada sy di nordianarasdi@gmail.com. Terima Kasih

    ReplyDelete
  8. Anonymous: Wsalam. Cara menghafal "( )" maksudnya kurungan ya? "/" tu pecahan ya? Ada.. cuma formula tu formula biasa la. Untuk darjah 4, kurungan bukan melibatkan operasi matematik yg kritikal. Jadi saya nasihatkan tdk memberatkan cara pengiraan. Hanya tumpukan operasi asas "+", "-", "X" dan "bahagi". Tahun 4 perlu fokus dan kukuhkan sifirnya. Pandai sifir insyaAllah operasi "darab" dan "bahagi" mudah baginya.

    ReplyDelete
  9. Abg tolong send kan formula yg berguna kerana saye banal menduduki UPSR tidak lama lagi!!!

    ReplyDelete
  10. Assalam. Bolh sy copy formula? . sgt menarik. tqvm

    ReplyDelete
  11. Assalamualaikum boleh copy n send ke email saya formula tu tq

    ReplyDelete
    Replies
    1. Assalamualaikum boleh copy formula tu n send ke email saya ...siti.norwati@yahoo.com. ..tq

      Delete
  12. Assalam. sya nk minta kebenaran untuk copy formula di atas. tqvm

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wsalam. Saudara rasyid. Maaf, sudah bagi alamat email? Boleh saya email terus

      Delete
  13. salam, minta permohonan copy yer.. terima kasih

    ReplyDelete
  14. Salam, boleh hantar semua formular tu ke emel saya? terima kasih

    Emel: syafasya@ymail.com

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wsalam. Terima kasih sudi singgah di Tinta Srikandi. cik Syafa dah terima email saya?

      Delete
  15. Salam...boleh x share formula matematik kt ats ? zulfyza_fz@yahoo.com......tkasih

    ReplyDelete
  16. Assalamualaikum, boleh x sy nk copy notes ni?
    muslimah_farahuda@yahoo.com.. syukran sis :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumussalam sis. Maaf lambat respon. Saya dah email..

      Delete
  17. Assalam..
    saya mohon copy boleh..
    kiena_83@yahoo.com

    ReplyDelete
  18. selamt sejahtera saya nak minta fromular matematik tentang purata boleh tak?

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam sejahtera kembali. Formula purata: hasil tambah bahagi bilangan unit yang ditambah. Contohnya, 12+14+16+18 bahagi 4

      Delete
  19. mohon email...
    fazlikhairon@yahoo.com

    ReplyDelete
  20. mohon copy untuk anak2 bangsa. Moga usaha anda dilimpah rahmatNya

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Angah Along, bole drop di sini alamat email? InsyaAllah nnti saya email

      Delete
  21. Asmlkm. Blh tak send ke email saya semua formula tu di mustlan3@gmail.com
    Hanya Allah yg dpt mmblas segala pertolongn yg diberikan. TQ.

    ReplyDelete
  22. Asalamualaikum,mohon send formula tu ke naeimang@yahoo.com.Terima kasih

    ReplyDelete
  23. saye nak copy boleh tak ?????/

    ReplyDelete
  24. menarik
    sy nk jg formula ni...blh x
    wahidah800409@gmail.com

    ReplyDelete
  25. assalam...mohon share ke email hossain@oum.edu.my

    ReplyDelete
  26. mohon email.. thanks
    nadia.jamal91@gmail.com

    ReplyDelete
  27. assalamualaikum...boleh saya minta juga formula2 di atas? tq dilamuhammad@gmail.com

    ReplyDelete
  28. assalamualaikum.. boleh emel formula di atas kepada saya.....cornflower_007@yahoo.com
    tq..

    ReplyDelete
  29. sy pun nk jgk..formula maths tu..utk anak murid sy..thanks aya_izzf@yahoo.com.my

    ReplyDelete
  30. assalamualaikum..cikgu ad bg email pada saya,tp saya xdapat nak download, sbb xde link tuk download...macam mana ye?

    ReplyDelete
    Replies
    1. owh lupa ni email add sy dilamuhammad@gmail.com

      Delete
  31. salam kak.. leh bagi kat email x formula diatas.. thnks kak
    pastelhut@gmail.com

    ReplyDelete
  32. salam boleh mintak izin share formlula? trima kasih ;)

    fatin_richochet@yahoo.com

    ReplyDelete
  33. Salam...minta jasa baik emelkan formula ke ainiafida76@gmail.com..tqsm

    ReplyDelete
  34. Assalamualaikum. sya nk minta kebenaran untuk copy formula di atas.
    Kalau tidak keberatan minta jasa baik emelkan formula di atas ke...mcmanrafael@gmail.com.
    Terima Kasih...

    ReplyDelete
  35. Assalamulaikum...saya minta izin utk copy formula dan kalau tidak menyusahkan harap dapat emel pada saya juga rozana.ramley@gmail.com
    Terima kasih banyak...

    ReplyDelete
  36. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  37. As-salam
    Mohon share formula math ni ke email ikmal.kamil@gmail.com
    Terima kasih byk2...

    ReplyDelete
  38. Abang tolong saya boleh kerana saya hendak menghadapi upsr hantar fomular kat saya zaringhostfire@gmail.com. tolong ye

    ReplyDelete
  39. Assalam...

    Saya minta izin untuk ntuk copy formula di atas. Kalau tidak keberatan minta jasa baik emelkan formula di atas ke..sadiahsapiee@gmail.com. Terima Kasih...

    Segala jasa hanya Allah membalasnya..

    ReplyDelete
  40. salam...blh x share formula di atas kt sy... nie email sy, azmiraabdrahim@yahoo.com
    tqsm...

    ReplyDelete
  41. salam. boleh izinkan saya copy bahan untuk mengajar anak murid saya? Semoga allah dapat membalas jasa anda.. terima kasih..

    luqmanjauhari@gmail.com

    ReplyDelete
  42. Assalamu alaikum dik..blh tlg emailkn formula math ke email akak..
    kay61166@gmail.com...Hanya Allah shj yg dpt membls jasa baik adik..

    ReplyDelete
  43. Assalamualaikum Puan, Minta izin untuk dapatkan salinan. terima kasih daripada altariz@yahoo.com.my

    ReplyDelete
  44. Assalamualaikum w.b.t. Minta izin untuk emailkan bahan-bahan tersebut ke alamat email ahmad.amtc@gmail.com
    JazakaALLAH.

    ReplyDelete
  45. assalamualaikum minta izin untuk emailkan salinan.tqsm cee_tee79@yahoo.com

    ReplyDelete
  46. Salam...boleh minta formula maths emailkan ke lynt0908@gmail.com
    terima kasih byk2...

    ReplyDelete
  47. assalamualaikum... mintak jasa baik cikgu. saya nak salinan suma formula yg ada ni..
    kalau tak keberatan tolong email saya. abj290377@gmail.com atau abj290377@yahoo.com
    t.kasih cikgu..

    ReplyDelete
  48. Assalamualaikum, cikgu boleh emel semua formula ni ke norna9(@yahoo.com

    ReplyDelete
  49. silap emel saya ialah norna99@yahoo.com

    ReplyDelete
  50. As Salam..sy telah print formula2 di atas untuk dipaparkan di papan kenyataan di dlm bilik drjh sy...sgt membantu dn sy harap dizinkn..tkasih byk2

    ReplyDelete
  51. Assalamualaikum, cikgu boleh email kan formula ni ke ellemilia.farahin@gmail.com. Terima kasih atas kerjasam dan share ilmu yang berguna ni.

    ReplyDelete
  52. assalamilaikum cikgu boleh bg semua formula dekat email sy?mezharzahari@gmail.com..semoga dengan ilmu dpt manfaat

    ReplyDelete
  53. assalam. cikgu. boleh bagi saya formula tu ke? emel sy ibnu.sazlan@yahoo.com...

    ReplyDelete
  54. ASSALAM. BOLEH EMAIL KAT SAYA FORMULA ezahariff@yahoo.com
    tq

    ReplyDelete
  55. Assalm bgus formula ni,boleh email kat saya sarinacallista@yahoo.com 0174944124

    ReplyDelete
  56. Assalamualaikum cikgu.. boleh email kat saya amie6750@gmail.com TQVM

    ReplyDelete
  57. assalam mohon email kepada sya formula diatas....farasrias@gmail.com..tk

    ReplyDelete
  58. asslm.. mohon email pd sy.. tazcoon@gmail.com.. tq..

    ReplyDelete
  59. Assalamualaikum....Srikandi..boleh email pada saya...semoga perkongsiaan..membawa barakah..yang berpanjangan...yankemas@gmail.com

    ReplyDelete
  60. Assalamualaikum....Srikandi..boleh email pada saya...semoga perkongsiaan..membawa barakah..yang berpanjangan...yankemas@gmail.com

    ReplyDelete
  61. assalam,

    saya ibu calon upsr 2016. pohon keizinan puan.
    ameelliya77@gmail.com

    ReplyDelete
  62. salam...nak minta bole? seraniengaoh@gmail.com tqqqq

    ReplyDelete
  63. assalamualaikum...minta izin ye, harap dapat email ke senjaistawana2976@gmail.com...Terima kasih .Jasamu dikenang

    ReplyDelete
  64. sis. Blh emel pd saya? basyee@gmail.com

    ReplyDelete
  65. Assalamualaikum...
    Mohon share ye...dhilahmbu@gmail.com

    Terima kasih di atas perkongsian ilmu.

    ReplyDelete
  66. salam, minta permohonan copy yer.. terima kasih

    zilaidris74@gmail.com

    ReplyDelete
  67. assalam. Mohon izin untuk copy. Thanks.
    email : roha6865@yaho.com

    ReplyDelete
  68. Assalammualaikum, boleh tolong email pada saya mynatrah@gmail.com . Terima kasih

    ReplyDelete
  69. Assalammualaikum, boleh tolong email pada saya mynatrah@gmail.com . Terima kasih

    ReplyDelete
  70. salam tlg emailkan pada saya miraaisha98@gmail.com. .thankyou

    ReplyDelete
  71. salam..mohon email pada saya roslinawaty82@gmail.com..tq

    ReplyDelete
  72. salam mohon email kepada saya nanudtt@gmail.com tq

    ReplyDelete
  73. assalamualaikum..
    mohon share
    zarina.paimen@gmail.com

    ReplyDelete
  74. assalamualaikum..
    mohon share
    zarina.paimen@gmail.com

    ReplyDelete
  75. share please....rosliha5882zainurin@gmail.com

    ReplyDelete
  76. assalamualaikum.. boleh share utk anak? salwati@iium.edu.my tq

    ReplyDelete
  77. assalamualaikum.. boleh share utk anak? salwati@iium.edu.my tq

    ReplyDelete
  78. As'Salam, mohon izin utk share ... yeam2005@gmail.com

    ReplyDelete
  79. As'Salam, mohon izin utk share ... yeam2005@gmail.com

    ReplyDelete
  80. Mohd Khairil HamiziApril 16, 2016 at 9:50 PM

    Assalamualaikum...minta izin utk share panduan matematik ini utk murid2 saya..sila emel ke awe_che@yahoo.com

    ReplyDelete
  81. As Salam.. can i share? haryani.razali@yahoo.com

    ReplyDelete
  82. Assalamualaikum.. minta izin copy ilmu matematik... firdaosazni@gmail.com

    ReplyDelete
  83. Boleh tolong send this formula to my email at wanshaheera1@gmail
    Sya akan menduduki peperiksaan UPSR tahun ni ��������✏

    ReplyDelete
  84. Assalamualaikum...minta jasa baik email sy semua formula yg ada di suzanah260575@yahoo.com

    thanks

    ReplyDelete
  85. Assalamualaikum...minta jasa baik email sy semua formula yg ada di suzanah260575@yahoo.com

    thanks

    ReplyDelete
  86. assalamualaikum...nak minta jasa baik saudari..saya nak minta semua formula saudari post
    emel fuddyduddy237@yahoo.com.my

    ReplyDelete
  87. Boleh saya dapatkan kesemua formula matematik. Saya akan menduduki UPSR tahun ni. email saya k.keerath@ymail.com. Terima kasih.

    ReplyDelete
  88. Assalam.. mohon bantuan untuk saya dapatkan formula matematik di atas dan hantar ke email saya....s.azmiaziz@gmail.com

    Terima kasih.

    ReplyDelete
  89. Assalammualaikum..Mohon bantuan untuk emel semua formula matematik saudari ke asrian78@gmail.com Terima kasih

    ReplyDelete
  90. saye nak copy untuk adik blh???

    ReplyDelete
  91. Assalammualaikum ...
    Terima kasih, nota yg menarik dan mudah difahami.

    ReplyDelete
  92. As salam cikgu, blh email kpd saya. Aida764@gmail.com

    terima kasih

    ReplyDelete
  93. boleh send formula ni kepda saya .. hananarisa94@gmail.com

    ReplyDelete
  94. Assalamualaikum..mohon share formula ni kepada saya..TQ :)
    fatinnadiah1106@gmail.com

    ReplyDelete
  95. AS SALAM. TOLONG EMAILKAN SEBARANG FORMULAR MATEMATIK TAHUN 4, 5 & 6 KE EMAIL SAYA cgunahar@gmail.com. TQ

    ReplyDelete
  96. Assalamualaikum.boleh share dengan saya formula matematik upsr..Tqvvm,,moga sgala urusan cikgu juga dipermudahkan...
    (afifzulfathi@gmail.com)

    ReplyDelete
  97. AS SALAM..MOHON EMAILKAN FORMULA MATEMATK UPSR KE EMAIL SAYA
    jun.soohoo@grayslaw.com
    TERIMA KASIH ATAS JASA BAIK CIKGU

    ReplyDelete
  98. Assalamualaikum,mohon email kepada saya formula Math yang ada.
    Terima kasih atas perkongsian.

    are.leem30@gmail.com

    ReplyDelete
  99. Salam.......boleh hantar kat say semua formula ni ke emel saya
    asmieabs63@gmail.com
    TQ 4 sharing.............moga diberkati dan dirahmati......

    ReplyDelete
  100. muhdzahwanumair.mustapha@gmail.com

    ReplyDelete
  101. As Salam.. .Mnta tlg email formula kt sya ye.... miiz78@yahoo.com.... Tq..

    ReplyDelete