وَلَقَدْ هَمَّتْ بِهِ وَهَمَّ بِهَا لَوْلا أَن رَّأَى بُرْهَانَ رَبِّهِ كَذَلِكَ لِنَصْرِفَ عَنْهُ السُّوءَ وَالْفَحْشَاء إِنَّهُ مِنْ عِبَادِنَا الْمُخْلَصِينَ
Dan
sebenarnya perempuan itu telah berkeinginan sangat kepadanya, dan Yusuf pula
(mungkin timbul) keinginannya kepada perempuan itu kalaulah ia tidak menyedari
kenyataan Tuhannya (tentang kejinya perbuatan zina itu). Demikianlah (takdir
Kami) untuk menjauhkan dari Yusuf perkara-perkara yang tidak baik dan
perbuatan-perbuatan yang keji, kerana sesungguhnya ia dari hamba-hamba Kami
yang dibersihkan dari segala dosa.
TAFSIR
Bilamana nafsu Zulaikha telah menggelegak,
Allah SWT dengan rahmatnya telah memelihara Nabi Yusuf.
HURAIAN
Pendapat dan pandangan ulama berbeza-beza dalam
hal ini. Telah diriwayatkan daripada Ibn ‘Abbas, Mujahid, Sa’id bin Jubair dan
sekelompok ulama salaf tentang hal ini, sebagaimana diriwayatkan oleh Ibn Jarir
dan yang lainnya. Ada yang mengatakan bahawa yang bermaksud dengan keinginan
Yusuf terhadap wanita itu adalah apa yang berdesir di hatinya sepertimana yang
diriwayatkan oleh al-Baghawi, lalu ia menyampaikan hadis daripada ‘Abdurrazzaq,
dari Ma’mar, dari Hamam, dari Abu Hurairah r.a ia berkata, Rasulullah bersabda,
maksudnya:
“Allah Taala berfirman, “Bila hamba-Ku berniat untuk berbuat baik, maka tulislah satu kebaikan baginya. Dan bila kebaikan itu dilakukannya, maka tulislah baginya sepuluh kebaikan. Bila ia berniat untuk berbuat jahat, tetapi ia tidak melakukannya, maka tulislah satu kebaikan baginya, kerana ia meninggalkan perbuatan jahat itu kerana Allah, dan apabila ia melakukannya, maka tulislah baginya satu kejahatan.”[1]
Ada yang mengatakan, “Yusuf mahu memukulnya”.
Ada juga mengatakan: “Yusuf mengharapkannya (kelak di kemudian hari) sebagai
isteri.”
Adapun
tanda dari Rabb yang dilihatnya, terdapat beberapa pendapat. Ibn Jarir
mengatakan: “Yang benar, bahawa Yusuf melihat tanda dari Allah yang mencegahnya
untuk berbuat apa yang dikehendakinya, boleh sahaja dalam bentuk Ya’qub, atau
bentuk malaikat atau juga tulisan yang melarang keinginannya. Tidak ada
argumentasi yang pasti yang dapat menentukan tanda dari Allah yang dilihatnya.
Jadi, yang benar adalah petanda itu tetap mutlak sebagaimana firman Allah
Ta’ala:
كَذَلِكَ لِنَصْرِفَ عَنْهُ السُّوءَ وَالْفَحْشَاء
Demikianlah (takdir Kami) untuk menjauhkan dari Yusuf perkara-perkara yang tidak baik dan perbuatan-perbuatan yang keji.
Maksudnya, “sebagaimana Kami memperlihatkan
kepadanya tanda yang memalingkannya dari situasi yang dihadapinya, demikian
pula Allah menjauhkannya dari perbuatan yang jahat dan keji dalam segala
urusannya.”
Bagi
firman Allah:
إِنَّهُ مِنْ
عِبَادِنَا الْمُخْلَصِينَ
Maksudnya di sini, termasuk dari hamba-hamba
pilihan dan suci bersih, semoga selawat
dan salam dilimpahkan ke atasnya.[2]
Ayat ini menggambarkan betapa besarnya nikmat
seseorang yang dipelihara oleh Allah dari melakukan kejahatan sumbang yang
dilarang. Iffah iaitu menjaga diri daripada perzinaan adalah suatu pakaian
orang-orang yang mukmin. Ia sentiasa memelihara dirinya daripada kemurkaan Allah.
Rasulullah S.A.W bersabda:
لا يزنى الزانى حين يزنى وهو مؤمن
Yang bermaksud: “Tidaklah berzina seorang yang berzina, pada masa itu ia beriman.”
Hadis ini bermaksud seorang yang berzina,
pakaian imannya telah terlucut pada masa ia berzina itu. Sehinggalah ia
bertaubat kepada Allah dan meninggalkan amalan yang keji itu.[3]
Al-Qur’an menceritakan wujudnya keinginan dalam
jiwa Nabi Yusuf terhadap Zulaikha. Perasaan ini sekiranya disifatkan sebagai
cinta, ia adalah fitrah kepada seorang yang telah meningkat tahap
keremajaannya. Menurut ulama tafsir, perasaan ini tidak wujud pada awalnya
tetapi lama-kelamaan, perasaan itu sekan-akan tidak akan dapat dibuang lagi
dari dalam diri. Perasaan ini adalah lumrah berlaku kepada semua manusia muda yang
terdedah kepada pertemuan yang berulang kali dalam apa jua bentuk interaksi.
Tetapi sesuatu yang buruk juga telah berlaku,
buruk ini terlebih-lebih lagi dalam sudut kemasyarakatan kerana mencintai
seorang yang bergelar ibu angkat. Dalam erti kata yang lain, Yusuf pada
peringkat usia yang meningkat remaja tentulah secara fitrahnya, hati serta
perasaannya inginkan kasih sayang yang bersih dan suci tetapi telah dihidangkan
dengan sesuatu yang kotor; atau tumbuhnya kasih sayang tadi di celah-celah dua
perkara yang baik dan buruk tadi. Maka ia menghadapi suatu kemelut yang dasyhat
kerana ibu angkat yang menjadi tempat dia menumpahkan segala pengaduannya
mengajak melakukan sesuatu yang amat menghilangkan kesucian jiwa, iaitulah
perzinaan yang dilarang sama sekali.
Jadi, sebagai seorang yang menjaga 'izzah
tentulah hatinya amat kecewa hidup dalam keadaan yang seperti ini. Ia tidak
mahu melakukan kejahatan yang diajak oleh Zulaikha itu, tetapi dia tidak dapat
melarikan dari kehidupan kerana hati yang kecewa ini tentu akan menjadi
bertambah luka kepada perempuan yang dihormatinya itu dengan berlakunya rentetan-rentetan
lain selepas itu.
Sebenarnya dalam kehidupan yang begitu
tertekan, Allah menjelaskan ia tidak membiarkan hambanya yang benar-benar
memohon pertolongan dariNya. Namun begitu, Allah SWT sengaja mahu menguji hambaNya
itu dengan membuka jalan kebuntuan yang amat-amat ditakuti oleh hamba tersebut
melalui cara yang si hamba tersebut perlu lebih tabah lagi dari ujian tersebut.
Dalam erti kata yang lain, untuk menemui jalan penyelesaian seseorang hamba itu
kepada masalahnya, ia perlulah lebih tabah lagi. Sekiranya ia tidak dapat
berbuat demikian, tidak mustahil ia akan terkorban dalam ujian tersebut. Maka
jadilah ia golongan yang tewas.
Menurut ulama-ulama tafsir, ‘burhaana rabbihi’ بُرْهَانَ رَبِّهِ dalam ayat di atas ialah
Nabi Yusuf terbayang dan terkenangkan wajah bapanya yang baik dan penyayang
itu. Wajah bapanya yang baik soleh itu sentiasa terpampang di hadapan matanya
setiap kali diajak oleh Zulaikha supaya melakukan maksiat tersebut. Gambaran
bapanya inilah yang menginsafkannya. Sekali gus dengan itu menjadi suatu
pendinding yang cukup ampuh memagarkannya dari melakukan kemurkaan Allah SWT
itu.
Srikandi Al-Azwar
nur_mylp@yahoo.com
Teratak Ilmu,
7 Oktober 2016/ 6 Muharram 1438H
No comments:
Post a Comment