وَرَاوَدَتْهُ
الَّتِي هُوَ فِي بَيْتِهَا عَن نَّفْسِهِ وَغَلَّقَتِ الأَبْوَابَ وَقَالَتْ
هَيْتَ لَكَ قَالَ مَعَاذَ اللّهِ إِنَّهُ رَبِّي أَحْسَنَ مَثْوَايَ إِنَّهُ لاَ
يُفْلِحُ الظَّالِمُونَ
Dan perempuan yang Yusuf tinggal di rumahnya, bersungguh-sungguh memujuk Yusuf berkehendakkan dirinya; dan perempuan itu pun menutup pintu-pintu serta berkata: "Marilah ke mari, aku bersedia untukmu". Yusuf menjawab: "Aku berlindung kepada Allah (dari perbuatan yang keji itu); sesungguhnya Tuhanku telah memeliharaku dengan sebaik-baiknya; sesungguhnya orang-orang yang zalim tidak akan berjaya".
Menurut Tafsir Ibn Kathir[1],
Allah SWT menceritakan tentang isteri al-‘aziz yang tinggal di rumahnya di
Mesir dan pembesar itu telah berpesan agar Yusuf a.s diperlakukan dengan baik.
Tetapi sebaliknya dia telah menggoda dan memanggil agar Yusuf dekat dengannya.
Rasa cintanya yang mendalam terhadap Nabi Allah Yusuf a.s disebabkan ketampanan
dan keelokan wajahnya. Sehingga ini telah mendorong isteri pembesar tersebut
merias dan mendandan dirinya seterusnya bertindak menutup semua pintu dan
memanggil Yusuf a.s dekat dengannya. Dia telah berkata:
هَيْتَ لَكَ
“marilah ke sini”
Tetapi Yusuf a.s telah menolaknya keras dengan
berkata:
مَعَاذَ اللّهِ
إِنَّهُ رَبِّي أَحْسَنَ مَثْوَايَ
Yang bermaksud: “Aku berlindung kepada Allah
(dari perbuatan yang keji itu); sesungguhnya Tuhanku telah memeliharaku dengan
sebaik-baiknya”.
Menurut Ibn kathir kata “rabb” itu bermaksud
“tuan”. Kebiasaan bagi mereka menggunakan kata itu untuk menyebut “tuan” atau
“orang besar”. Jadi maksudnya, “suamimu adalah tuanku yang telah memberikan
aku tempat yang baik dan berbuat baik kepadaku. Maka aku tidak akan membalasnya
dengan berbuat keji terhadap keluarganya.”[2]
Selanjutnya, firman Allah:
إِنَّهُ لاَ
يُفْلِحُ الظَّالِمُونَ
Maksudnya: “sesungguhnya orang-orang yang
zalim tidak akan berjaya”. Sebagaimana dikatakan oleh Mujahid, as-Suddi,
Muhammad bin Ishak dan lain-lain.
Setelah lama menetap di rumah al-Aziz yang
kaya-raya dan mewah itu, isteri al-Aziz yang bernama Zulaikha telah terpikat
bukan sahaja pada akhlak dan budi pekerti Nabi Yusuf yang tinggi malahan
ketampanan yang menakjubkan setiap mata yang memandang kepadanya memukaunya dan
membangkitkan syahwatnya kepada melakukan kecurangan yang amat keji dipandang
masyarakat. Ia menjadi tidak segan untuk berbuat kejahatan demikian bukan
sahaja kerana Yusuf itu berada di rumahnya malahan kerana dirinya juga yang
tidak kalah kecantikan berbanding dengan Yusuf.
Zulaikha sendiri dikatakan oleh
ulama merupakan seorang yang sangat cantik sehingga ada riwayat yang
menyebutkan bahawa beliau adalah orang yang paling cantik di negeri tersebut.
Ditambah pula oleh kesenangan hidup yang dimilikinya, menyebabkan ia lupa untuk
memelihara kemuliaan dirinya. Sesungguhnya keinginan syahwat yang menjalar pada
diri seseorang yang kehausan nafsu akibat seringkali ditinggalkan suaminya akan
bertambah-tambah apabila bertemu dengan seorang yang menarik perhatiannya dalam
sudut akhlak dan rupa bentuk, malahan menjadi semakin terbakar disebabkan acap
kali bertemu dalam masa yang panjang. Iman yang lemah atau nafsu yang beraja
akan memandu syaitan ke kemuncak perasaan itu. Ini kerana jiwa muda yang kosong
telah diisi oleh syaitan. Islam mengajar jiwa yang kosong tadi supaya diisi
dengan zikir dan fikir. Inilah dua jalan yang membawakan kepada taqwa.[3]
Al-Qur’an memaparkan suatu realiti sosial dalam
bentuk yang jelas di mana suami yang sibuk dengan kerja-kerja luar, apatah lagi
yang berpangkat besar dan berjawatan tinggi, sehingga kurang menumpukan
perhatian kepada rumah tangga tidak menyedari sesuatu tanggungjawab yang
sememangnya merupakan keperluan dalaman isterinya, ataupun mungkin berasal dari
masalah yang berpunca dari pihak isteri yang tidak tahu menjaga iffahnya (harga
diri dan kemuliaanya). Ini adalah suatu bentuk biasa porak-peranda yang selalu
timbul dalam masyarakat yang berpunca dari jiwa yang tidak sihat sekalipun
mereka mempunyai kemampuan material yang menakjubkan di mata masyarakatnya.
Keadaan ini akan menjadikan mereka lebih mudah melakukan dan menjalarkan
maksiat di dalam masyarakat.[4]
Dalam suatu sudut yang lain, ini bererti
sekalipun seseorang itu berjaya di mata umum belum bererti ia boleh
membahagiakan keluarganya. Dalam kisah di atas, sabda Rasulullah S.A.W:
سبعة يظلهم الله فى ظله يوم لا ظل إلا ظله إمام عادل وشاب نشأ فى عبادة الله ورجل قلبه معلق بالمسجد إذا خرج منه حتى يعود إليه ورجلان تحابا فى الله اجتمعا عليه وتفرقا عليه ورجل تصدق بصدقة فأخفاها حتى لا تعلم شماله ما أنفقت يمينه ورجل دعته امرأة ذات منصب وجمال فقال ا،ى أخاف الله ورجل ذكر الله خاليا ففاضت عيناه
Tujuh golongan yang mendapat perlindungan
`arasyNya di hari yang tiada perlindungan (apa-apa lagi) melainkan
perlindunganNya: pemerintah yang adil, pemuda yang membesar dalam keadaan
sentiasa beribadat kepada Allah, lelaki yang hatinya sentiasa terikat pada
masjid( rumah Allah) bilamana ia keluar dari ( tempat tersebut sehinggalah) ia
kembali pulang, dua lelaki yang berkasih sayang kerana Allah, mereka berkumpul
dan berpisah keranaNya, lelaki yang bersedekah dengan satu sedekah lalu ia menyembunyikannya
sehingga tangan kirinya tidak mengetahui apa yang dibelanjakan oleh tangan
kanannya, lelaki yang diajak oleh perempuan yang berpangkat dan jelita lantas
ia berkata; sesungguhnya aku takutkan Allah dan lelaki yang mengingati Allah
dalam keadaan seorang diri lantas mengalirkan air kedua matanya.[5]
Srikandi Al-Azwar,
nur_mylp@yahoo.com
Teratak Ilmu,
6 Oktober 2016/ 5 Muharram 1438H
No comments:
Post a Comment