Thursday, April 7, 2016

Kuasa Pujian Terhadap Kanak-Kanak (1)


Kanak-kanak amat suka dipuji. Mereka juga suka nama mereka disebut. Selalu mendapat pujian kerana melakukan perkara yang betul membantu kanak-kanak memahami bahawa perbuatan baik akan mendapat perhatian. Teknik memanggil nama diikuti dengan pujian menambahkan lagi curahan jatidiri positif kepada kanak-kanak tersebut.

                       i.        Pujian secara terbuka

Apabila memberi pujian, ianya perlu diberikan secara terbuka dan kerap. Walaupun sekecil-kecil pujian diberikan, kanak-kanak amat menghargainya. Sesetengah dari kanak-kanak tidak memberikan respons kepada pujian yang diberikan kerana mereka tidak pernah meyedari kebaikan yang sudah menjadi tabiat itu adalah satu perkara yang perlu dihargai. Malah, sesetengahnya hanya menerima komen negatif daripada perbuatan baik mereka.[1]


Kebanyakan kanak-kanak seringkali diingatkan dengan segala macam peraturan. Ini jangan dilakukan, ini tidak boleh dan itu salah sehinggakan memberikan kesan yang buruk terhadap keyakinan diri mereka. Lama kelamaan, apabila seseorang datang dan memperkatakan sesuatu yang baik mereka menjadi keliru. Inilah kesan daripada pengulangan kata-kata. Seperti ada satu teori barat menyatakan, sesuatu yang salah dan jahat jika dikatakan ianya baik dan mulia secara berulang, maka lama kelamaan yang salah dan jahat itu akan nampak benar-benar baik dan mulia.

Oleh kerana itu, pujian atau kata-kata positif hendaklah diberikan secara kerap dan jelas. Perlu dinyatakan secara terang-terangan apa kebaikan yang telah mereka lakukan. Ini akan memberikan dorongan kepada kanak-kanak lain yang mendengarnya. Sebagai contoh, pada permulaan guru masuk ke dalam kelas adalah menjadi kewajiban guru memastikan semua pelajar dalam keadaan bersedia. 


Perkara yang mudah untuk menarik perhatian mereka untuk berdiri secara tegak adalah melalui pujian. Guru-guru perlu meyatakan secara jelas nama dan perbuatan baik tersebut, “sila berdiri tegak seperti…Al-Junaid!, seperti…Farhan! Seperti Anaqi!”. Sebut beberapa nama untuk mendorong pelajar yang berdekatan pelajar yang disebut nama tersebut juga melakukan perkara yang sama.

Namun, perlu dipastikan bahawa setiap ganjaran sama ada melalui kata-kata atau material hendaklah diberi peluang secara terbuka kepada setiap kanak-kanak yang berada di sekeliling. Ruang pujian haruslah dimulakan dengan perkara yang senang dilakukan terlebih dahulu barulah meningkat kepada perkara yang sukar. 


Sebagai contoh di dalam kelas, guru memulakan sesi pembelajaran dengan pertanyaan, “siapa di sini gosok gigi pagi tadi sila angkat tangan!”, kemudian guru bertanya, “siapa di sini bersarapan di rumah!”, “siapa di sini cium tangan ibu dan ayahnya sebelum datang ke sekolah?” dan soalan terakhir, “siapa di sini yang bangun awal dan solat subuh?”. Setiap soalan yang mendapat respon “ya” daripada pelajar hendaklah direspon dengan kata-kata pujian seperti, “bagus”, “baiknya”, “bagusnya” dan “tahniah!”.



Lihat, ruang pujian yang diberikan merupakan sesuatu yang mudah dan bersifat umum. Dengan keterbukaan tersebut ramai pelajar dapat meyertainya dan berasa tidak terkecuali termasuk orang yang melakukan kebaikan. Setelah, pertanyaan-pertanyaan dilontarkan dan respon telah diberikan pelajar maka seharusnya tidak diabaikan tergantung begitu sahaja. 

Orang yang memuji tersebut haruslah membuat kesimpulan secara keseluruhan, “siapa yang bangun pagi gosok gigi, bersarapan pagi, cium tangan ibu dan ayah dan menunaikan solat ini merupakan pelajar yang sangat bijak..baik sifatnya..cemerlang akhlaknya dan yang paling penting, Allah sayang!”. 

Pujian-pujian yang jelas dinyatakan ini bukan sahaja menggembirakan hati yang mendengar tetapi juga menaikkan semangat mereka untuk memberi tumpuan sepenuhnya pada apa yang disampaikan oleh orang yang memuji.





[1] Griffiths & Karen Jones, 101 Senarai Penting Menguruskan Tingkah Laku di Sekolah Rendah, hlm. 65-69.

No comments:

Post a Comment