b)Meningkatkan keyakinan diri
Selain itu, pujian juga
bertujuan untuk meningkatkan keyakinan diri kanak-kanak. Ada benarnya apa yang
disampaikan oleh Griffiths dan Karen Jones berkaitan pujian yang boleh
meningkatkan keyakinan diri kanak-kanak dan pujian yang boleh memberi perasaan
sinis di hati mereka. Sebab itu, pujian harus dilakukan secara kerap dengan
hati yang ikhlas supaya kanak-kanak ini terdidik dengan keyakinan diri yang
tinggi.
Teringat kisah seorang ibu
kepada saya, anak bongsunya begitu yakin semua kakak dan abangnya menyayangi
dirinya. Hal ini kerana anak kecil tersebut dibesarkan dalam situasi yang
membina bukan situasi yang sekejap membina sekejap pula membinasa seperti arus
ombak. Sebab itu perlu jelas bahawa matlamat pujian sangat penting untuk
membina semula keyakinan diri yang dibinasa. Kanak-kanak yang hilang keyakinan
diri sebenarnya telah melalui situasi gagal dalam sesuatu perkara. Ditambah
pula dengan keadaan sekeliling yang tidak membantu membina semula semangat
mereka, ini akan membuatkan perasaan kurang keyakinan itu akan terpendam dan
terbuku di hati.
Menjadi satu dilema
sebenarnya, guru-guru di sekolah perlu berhadapan murid yang hilang keyakinan
diri. Mereka di rumah rasa direndah-rendahkan oleh ibu bapa atau penjaga
mereka. Datang ke sekolah pula, guru cuba menaikkan semangat mereka. Ya,
keyakinan diri mereka boleh meningkat sebentar kemudian jika situasi membinasa
berlaku di rumah pastilah itu akan memusnahkan semula semangat mereka. Keadaan
ini jika berterusan pasti akan memberatkan lagi keadaan. Kanak-kanak itu
berpotensi untuk menghadapi kemurungan dan kecelaruan fikiran. Perlu ditekankan
di sini bahawa, kesan didikan yang konsisten baik adalah lebih baik untuk
membina keyakinan diri kanak-kanak berbanding tidak konsisten dalam mendidik.
Saya pernah mengahadapi
pelajar yang asalnya seorang yang bijak dan berkeyakinan diri tinggi. Apabila
satu ketika berlaku konflik antara ibu bapanya sehingga membawa kepada
perceraian. Apa yang dapat dilihat adalah, ketika tempoh konflik itu berlaku,
kanak-kanak tersebut pernah menyusup keluar dari kawasan sekolah dan cuba untuk
pulang ke rumahnya. Kenapa situasi ini berlaku?
Konflik rumahtangga turut menyumbang kepada jatidiri anak-anak |
Jelas menunjukkan bahawa
kanak-kanak yang asalnya seorang yang berkeyakinan tinggi juga boleh celaru
fikirannya. Dia sukar untuk memilih tinggal bersama ayah atau mengikut ibunya
pulang ke kampung. Dia suka untuk datang ke sekolah, tetapi tidak mampu
langsung untuk memberi perhatian di dalam kelas. Akhirnya, apa yang boleh
dibuat adalah pihak sekolah terpaksa memanggil ibu bapa pelajar tersebut untuk
diberi nasihat. Setelah itu Alhamdulillah kerumitan masalah keluarga dan
pelajar itu dapat dirungkaikan dengan baik. Pentingnya di sini sebenarnya
menerapkan sesuatu yang membina dalam diri kanak-kanak. Jangan sesekali
melibatkan mereka dengan masalah yang tidak mampu mereka fahami keadaannya.
Srikandi Al-Azwar
nur_mylp@yahoo.com
Baca:
No comments:
Post a Comment