Kanak-kanak
di awal usia
“Setiap anak yang dilahirkan adalah dalam keadaan fitrah (suci bersih), maka kedua ibu bapalah yang mencoraknya sama ada mahu menjadi Yahudi, Nasrani atau Majusi.”
(Riwayat Bukhari dan Muslim.)
Maksud hadis di atas dapat difahami bahawa
pendidikan awal kanak-kanak adalah melalui proses yang dipupuk. Asasnya
anak-anak yang dilahirkan adalah bersih daripada segala unsur negatif tetapi
melalui persekitaran seharian akan membentuk peribadi dan tabiat mereka.
Dalam aspek pendidikan awal kanak-kanak,
Jean-Jacques Rousseau, seorang ahli falsafah Perancis, menganggap kanak-kanak
semasa dilahirkan adalah baik. Pada pandangan beliau, manusia perlu hidup dalam
suasana yang natural tanpa adanya pengaruh yang kurang sihat dalam masyarakat.
Beliau menggambarkan pandangannya terhadap alam dalam sebuah bukunya bertajuk
Emily seperti berikut:
“God makes all things good, man meddles with them and they become evil”
(dipetik dalam Morrison 2001, hlm.3)[1]
Bahasa komunikasi serta elemen kata-kata
positif
Manusia
dilahirkan dengan alat pemerolehan bahasa (Language Acquisition Device) untuk
membolehkan bahasa dapat dikuasai mereka. Bahasa merupakan mekanisme yang
digunakan oleh manusia untuk berhubung dengan manusia yang lain dengan
menggunakan bunyi-bunyi yang bermakna yang dikeluarkan oleh alat ujaran yang
terdapat di dalam tubuh manusia. Semua bunyi yang diujarkan mempunyai maksud
tersendiri dan tersusun mengikut hukum-hukum bahasa yang ada dalam masyarakat
pengguna bahasa tersebut[2].
Perkembangan bahasa kanak-kanak berkait rapat
dengan perkembangan mental, kecerdasan, pengalaman, dan latar belakang sosial
yang dilalui mereka. Sehubungan dengan hal itu, perkembangan bahasa kanak-kanak
adalah tidak mungkin dapat dipisahkan daripada corak kehidupan keluarga
kanak-kanak tersebut. Baik acuan yang dicurahkan baiklah hasil yang diperoleh.
Sepertimana sabda Nabi Muhammad dalam sebuah hadis yang bermaksud:
Perkembangan bahasa kanak-kanak berlaku tanpa
disedari. Hal ini demikian kerana seseorang kanak-kanak menguasai
bahasanya secara meniru dan tanpa secara langsung. Hal ini
bermaksud seseorang bahawa kanak-kanak tidak perlu mendapatkan pendidikan
formal untuk mempelajari bahasa pada peringkat awal, sebaliknya memperolehnya
daripada bahasa yang diucapkan oleh ahli masyarakat di persekitarannya.
Konsep ‘bapa borek anak rintik’ ini terkandung
dalam Hipotesis Tabula Rasa Behaviorisme dan
Gagasan Teori Pembelajaran Sosial yang diasaskan oleh Miller
dan Dollar, yang antara lain menyatakan bahawa pembelajaran dan perubahan
tingkah laku seseorang kanak-kanak itu dapat dilakukan melalui
pemerhatian dan peniruan model. Dalam konteks bahasa dan pendidikan
kanak-kanak, ibu bapa dan orang yang paling hampir dengan kanak-kanak
tersebut merupakan model yang ideal membentuk pertuturan murni
serta akhlak anak-anak[4].
Pendedahan kanak-kanak terhadap persekitaran
bahasa dalam lingkungan kehidupannya diikuti dengan latihan secara pengulangan akan
memberikan pengalaman berbahasa yang sangat berguna kepada kanak-kanak
tersebut. Kekerapan seseorang kanak-kanak itu mendengar bentuk bahasa yang
dituturkan oleh orang di sekeliling mereka menyebabkan mereka memperoleh bahasa
tersebut dalam konteks yang sebenarnya. Seterusnya, inilah yang membentuk
jatidiri juga peribadi mereka.
Kata-kata positif adalah satu cabang daripada
cabang bahasa dalam berkomunikasi. Ianya terhasil daripada ucapan melalui mulut
ataupun melalui penulisan. Di dalam rangkuman kata-kata positif ini dapat
dikecilkan skop kepada cabang kecilnya iaitu memberi pujian dan motivasi.
Kata-kata positif ini adalah bertujuan untuk menyuntik semangat dan memberi
dorongan ke arah kebaikan.
Terdapat banyak kajian yang dijalankan dan
didapati bahawa memberikan kata-kata pujian kepada anak-anak kecil adalah
digalakkan untuk dilakukan pada setiap hari. Walaupun kata-kata pujian ini
selalu disebut, anak-anak kecil akan lebih menghargainya setiap kali diujarkan
kepada mereka. Anak-anak akan berasa gembira, seronok, mempunyai keyakinan yang
tinggi, bersemangat, dan merasakan bahawa apa-apa yang dilakukan itu adalah
wajar dan sememangnya perlu untuk mendapat ganjaran, iaitu dalam bentuk pujian.[5]
Rentetan dari ini anak-anak yang dipupuk dengan nilai-nilai positif ini akan
lebih unggul jatidirinya.
Banyak terma boleh digunapakai untuk
mengungkapkan kata-kata positif. Ungkapan berbentuk pujian merupakan elemen
kata-kata positif yang paling mudah untuk disampaikan kepada kanak-kanak kecil.
Antara kata-kata pujian yang dapat diungkapkan oleh ibu bapa atau guru kepada
anak atau pelajar mereka sebagai galakan supaya mereka mengekalkan amalan atau
sikap yang baik[6],
termasuklah:
·
Terima kasih kerana
mengemaskan permainan adik hari ini.
·
Tahniah kerana kamu berjaya
menyiapkan kerja sekolah!
·
Bagus betul akhlak kamu hari
ini.
[1] Azizah Lebai
Nordin, Pendidikan Awal Kanak-Kanak Teori Dan Amali, hlm. 16.
[2] Dr.
Zatul Azma Zainon Hamzah & Dr. Normaliza Abd. Rahim, Artikel Dewan
Bahasa dan Pustaka: “Bahasa dalam Pendidikan Kanak-kanak”.
[3] Ibid.
[4] Ibid.
[5] Dr. Zaitul Azma Zainon Hamzah & Dr.
Nik Rafidah Nik Affendi, Artikel Dewan Bahasa dan Pustaka: “Apakah kata-kata
pujian penting?”
[6] Ibid.
Thanks sahabatku dunia akhirat... ^_^
ReplyDelete