Tuesday, July 9, 2013

Negara Islam dan Politik Cara Islam (Siri 3)



Anggapan tentang Tidak Ada Agama dalam Politik dan Tidak Ada Politik dalam Agama

Jika dilihat kepada sejarah para Rasul, terdapat banyak iktibar yang dapat kita ambil. Antaranya, kisah Nabi Isa. Setelah Nabi Isa A.S. diselamatkan oleh Allah dengan diangkat ke langit (sebenarnya mereka tidak dapat menangkap, membunuh dan mensalibnya). Datang seorang yahudi bernama Paul telah memesongkan ajaran injil yang sebenar. Ada para sahabat Nabi Isa yang taat setia dinamakan hawariyyin menjadi buruan dan dibunuh. Ajaran yang menyeleweng inilah yang telah dibawa ke Eropah oleh raja Rom, seterusnya mengubah kandungan sebenar ajaran ini dengan fahaman keberhalaannya.

Keseluruhan ajarannya tidak ada aspek politik. Dalam masa yang sama para paderi telah memperalatkan agama untuk mempengaruhi masyarakat, termasuklah mengumpulkan harta kekayaan di atas nama mengampun dosa dan sebagainya. Akhirnya berlaku perselisihan di antara istana dan gereja. Apabila pihak istana lebih kuat, mereka membuat keputusan bahawa pihak gereja dan para paderinya tidak dibenarkan mencampuri urusan pemerintah (politik).

Bahkan, banyak kitab injil yang diharamkan, hanya empat sahaja diizinkan. Injil Matthew adalah salah satu yang diizinkan itu dengan jelas menyatakan secara nas :

“Perkara yang berkait dengan Tuhan terserah kepada Tuhan dan apa perkara yang berkait dengan Raja terserah kepada Raja.”

Hal ini bermaksud agama tidak ada kaitan dengan politik. Dari segi perkara yang lain ialah pertembungan tamadun kebendaan (material) barat hasil daripada pengaruh tamadun Islam yang menghasilkan revolusi industri. Apabila ramai kalangan ilmuan barat yang mempelajari ilmu duniawi di negara-negara umat Islam yang lebih maju daripada mereka.

Mereka hanya menimba ilmu duniawi tanpa mengambil Islamnya, pengajian ilmu berlaku sebanyak-banyaknya sehingga berlaku gerakan penterjemahan ke dalam bahasa barat daripada bahasa arab daripada berbagai-bagai sudut ilmu. Agama kristian yang tidak mampu menghadapi perkembangan tamadun Islam yang hebat menjadi sebab berlaku pertembungan di antara ahli sains dan tokoh-tokoh paderi, berakhir juga dengan pemisahan di antara kepaderian dan sains.

Gejala tersebut di atas menyebabkan lahirnya berbagai-bagai teori dan ideologi dalam ilmu kemasyarakatan dalam bidang politik, ekonomi, pendidikan dan lain-lain. Kecelaruan yang berlaku dalam dunia hari ini, bermula daripada gejala sosial, kecelaruan politik, penyelewengan pentadbiran, sehinggalah ancaman keselamatan dan perubahan cuaca adalah tanda kemusnahan daripadanya.

Firman Allah :

ظَهَرَ الْفَسَادُ فِي الْبَرِّ وَالْبَحْرِ بِمَا كَسَبَتْ أَيْدِي النَّاسِ لِيُذِيقَهُم بَعْضَ الَّذِي 
عَمِلُوا لَعَلَّهُمْ يَرْجِعُونَ
“Telah zahir dengan nyata kerosakan di darat dan di laut disebabkan perbuatan tangan manusia, supaya (Allah) merasakan kepada mereka sebahagian dari (akibat) perbuatan mereka, agar mereka kembali (ke jalan yang benar).” (Ar Rum:41)


Orang-orang yang beranggapan bahawa agama tidak mempunyai hubungan dengan urusan politik, yang sudah mengakar sejak jauh-jauh hari,dan mereka yang menciptakan kebohongan bahawa tidak ada agama dalam politik dan tidak ada politik dalam agama, yang muncul pada hari-hari kemudian, justeru merupakan orang pertama yang mendustakan perkataan dan perbuatannya.

Mereka itu justeru seringkali merujuk kepada agama untuk mengambil darinya suatu perangkat (alat) untuk kepentingan politiknya danmenghadapi lawan-lawannya. Tidak jarang mereka memanfaatkan orang-orang yang lemah dan tersisih dari kalangan tokoh agama, agar mengeluarkan fatwa tertentu yang ditujukan kepada orang-orang yang melawan kebijakan politiknya, yang isinya: Ini batil menurut agama dan tidak tepat menurut kehidupan.[1]


Kesimpulan: Islam Tidak Ada Ertinya Tanpa Politik

Perlu dinyatakan secara terus terang dan sejelas-jelasnya, bahawa Islam yang benar seperti yang disyariatkan oleh Allah, tidak akan menjadi seperti itu kecuali jika ia berwawasan politik. Jika engkau melepaskan Islam dari urusan politik, bererti engkau menjadikannya agama lain, boleh agama Budha atau agama Nasrani atau lainnya.

Dalam masalah politik dalam Islam, ianya juga boleh disandarkan kepada dalil al-Quran dalam Surah ar-Rum: 2-4  (yang bermaksud), “Telah dikalahkan bangsa Rumawi (yang berpusat di Konstantinopel),di negeri yang terdekat (terdekat ke negeri Arab iaitu Syria dan Palestina) dan mereka sesudah dikalahkan itu akan menang, dalam beberapa tahun lagi. Bagi Allah-lah urusan sebelum dan sesudah (mereka menang). Dan di hari (kemenangan bangsa Rumawi) itu bergembiralah orang-orang yang beriman”.

Inilah merupakan sebuah ayat politik yang menceritakan tentang isu semasa pada zaman Nabi s.a.w. Dalam ayat tu menceritakan tentang perang antara Rom dan Parsi yang merupakan dua kuasa besar ketika itu. Sedangkan kerajaan Rom itu merupakan kerajaan kafir, tetapi jika diteliti Allah menyampaikan dalil ni bagi memberi peringatan kepada kita bahawa perlunya ada seni dalam berpolitik.

Politik Islam bukan sahaja bergaul dalam kalangan Islam sahaja tetapi ianya perlu dikuatkan dengan pertalian kuat dengan negara kafir yang dapat membantu kita dalam mengukuhkan kedudukan pentadbiran kita. begitu juga dalam konteks negara kita, perlunya ada satu hubungan politi yang berwawasan jauh seperti mewujudkan sebuah tahalluf siyasi. Hubungan politik bersama orang kafir ini bukanlah satu perkara baru, malah ianya merupakan sunnah baginda Rasulullah s.a.w. Baginda telah meladeni kepada kita cara berpolitik secara matang dengan mentautkan hubungan erat dengan orang kafir di Madinah. Ternyata, praktikal politik Rasulullah s.a.w ini sangat berjaya dalam mempercepatkan proses negara Islam pertama Madinah diwujudkan.

Jika kita bertindak memisahkan antara politik dengan Islam ternyata amat rugi bagi kita. Hal ini kerana politik cara Islam merupakan mainan politik yang terbukti jelas paling hebat dalam sejarah pentadbiran sebuah negara. Dengan politik cara Islamlah membuatkan penaklukan demi penaklukan berlaku secara meluas sehingga ke Barat. Amat sayang sekali, melalui sejarah kita dapat lihat kejatuhan Islam amat merudum sekali apabila berlakunya kejatuhan kuasa besar sistem Khilafah Islamiyyah di Turki dahulu. Perkara ini harus menjadi satu iktibar yang besar bagi kita untuk bersatu semula mengumpulkan sinergi dalam menegakkan daulah Islamiyah.


[1] Dr. Yusuf al-Qaradhawi, Fiqh Daulah dalam Perspektif al-Quran dan As-Sunnah.

No comments:

Post a Comment