Tafsir Ibn Kathir merupakan salah sebuah kitab
Tafsir bil-Ma’thur yang menduduki tempat kedua selepas Tafsir al-Tabari. Ia
adalah sebuah kitab tafsir yang terkenal dan menjadi rujukan utama untuk ulama
tafsir dan masyarakat Islam seluruh dunia. Kitab Tafsir Ibn Kathir lebih
dikenali dengan nama: Tafsir al-Qur’an al-A’zim (تفسير القران العظيم ) yang telah diterbitkan secara meluas dalam
pelbagai versi olahan dan cetakan.
Ibn Kathir memberi
penumpuan penuh dalam tafsirnya mengenai apa yang diriwayatkan daripada ahli
tafsir dan kalangan ulama salaf serta beliau menjelaskan makna-makna ayat dan
hukum-hukumnya dengan cuba sedaya upaya menjauhi daripada perbahasan tentang I’rab
dan pecahan-pecahan ilmu Balaghah lain. Di mana perkara-perkara itu
dibahaskan secara teliti oleh umum ulama tafsir lain. Ibn Kathir cuba
menjauhkan diri daripada membahaskan
secara panjang lebar berkaitan dengan ilmu yang tiada kaitan dengan tafsir atau
memahami al-Quran.
Metodologi Penulisan
Metodologi
penulisan yang digunakan oleh Ibn Kathir dalam penulisan tafsirnya
adalah seperti berikut:
1. Menafsirkan al-Qur’an dengan al-Qur’an.
Firman Allah:
{ وَسُيِّرَتِ الْجِبَالُ فَكَانَتْ سَرَابًا }
“Dan gunung-ganang
diterbangkan ke angkasa, lalu menjadilah ia bayangan semata-mata seperti riak
sinaran panas dipadang pasir.” (An-Naba’ [78]:20)
Hal
seperti ini seperti firman-Nya:
وَتَكُونُ الْجِبَالُ كَالْعِهْنِ الْمَنْفُوشِ
“Dan
gunung-gunung seperti bulu yang dihambur-hamburkan.”
(Al-Qari’ah [101]:5)
Di sini Allah berfirman: “فَكَانَتْ سَرَابًا”
(maka ia menjadi bayangan semata-mata yakni fatamorgana). Maksudnya
terbayang oleh mereka yang memandang bahawa gunung itu tampak ada, walhal
sebenarnya tidak. Gunung itu lenyap semuanya tanpa terlihat lagi, hilang sama
sekali tanpa bekas, sebagaimana firman-Nya:
.وَيَسْأَلُونَكَ عَنِ الْجِبَالِ فَقُلْ يَنسِفُهَا رَبِّي نَسْفاً. فَيَذَرُهَا قَاعاً صَفْصَفاً
لَا تَرَى فِيهَا عِوَجاً وَلَا أَمْتاً.
2. Menafsirkan al-Qur’an dengan Sunnah.
Seandainya
tidak diperolehi melalui pentafsiran al-Qur’an maka opsyen yang digunakan
adalah dengan menggunakan hadis. Ibn Kathir telah menggunakan metodologi
penulisan dengan cara mentafsirkan al-Qur’an dengan hadis-hadis sahih,
athar-athar yang disandarkan kepada perawi yang sah dan thiqah dari kalangan
sahabat, tabi’in dan tabi’ al-tabi’in.
Seperti ayat 18 Surah an-Naba’:
{ يَوْمَ يُنفَخُ فِي
الصُّورِ فَتَأْتُونَ أَفْوَاجًا }
Imam Bukhari
meriwayatkan dari Abu Hurairah bahawa Nabi Muhammad s.a.w bersabda:
"ما بين النفختين
أربعون. قالوا: أربعون يوما؟ قال: أبيت. قالوا: أربعنون شهرا؟ قال: أبيت. قالوا:
أربعون سنة؟ قال: أبيت. قال: ثم ينزل الله من السماء ماء، فينبتون كما ينبتون
البقل ليس من الإنسان شئ إلا يبلى، إلا عظما واحدا وهو عجب الذنب، ومنه يركب الخلق
يوم القيامة"
“Waktu senggang antara dua tiupan itu adalah
empat puluh.” Para sahabat bertanya, “Apakah itu empat puluh hari?” Baginda
menjawab, “Aku tidak tahu.” Para sahabat bertanya lagi, “Empat puluh bulan?”
Baginda menjawab, “Aku tidak tahu”. Para sahabat bertanya lagi, “Empat puluh
tahun?” Baginda menjawab, “Aku tidak tahu.”
Baginda kemudian melanjutkan, “Kemudian Allah menurunkan air dari langit,
sehingga manusia tumbuh seperti tumbuhnya tumbuh-tumbuhan. Saat itu tidak ada
satu pun manusia kecuali ia sudah rosak. Yang tersisa hanya satu tulang iaitu
‘Ajbu Dzanab. Dari situlah penciptaan disusun ulang pada hari kiamat.”
3. Menafsirkan
al-Qur’an dengan pendapat sahabat.
Apabila
tidak ditemui juga pentafsiran dengan hadis, maka dirujuk pula kepada pendapat
para sahabat. Ibn Kathir menjadikan para sahabat sebagai rujukannya, kerana
para sahabat adalah orang yang adil dan mereka sangat mengetahui keadaan
turunnya wahyu. Ia menjadikan konsep ini berdasarkan riwayat di atas kata-kata
Ibnu Mas’ud: Demi Allah tidak suatu ayat itu turun kecuali aku tahu bagi
siapa ayat itu turun dan di mana turunnya. Dan,jika ada seseorang yang
lebih mengetahui dariku mengenai kitab Allah, pastilah aku akan mendatanginya.
4. Menafsirkan al-Qur’an dengan pendapat
tabi’in.
Cara
ini dikatakan adalah cara yang paling akhir dalam menafsirkan al-Quran dalam
metod bil-ma’thur. Beliau menggunakan cara ini kerana banyak para ulama tafsir
melakukannya. Seperti perkataan ibn Ishaq yang telah menukil dari Mujahid,
beliau memperlihatkan mushaf beberapa kali kepada Ibnu Abbas, dan ia
menyetujuinya. Sufyan ats-Tsauri berkata, “Jika Mujahid menafsirkan ayat cukuplah
ia bagimu.” Selain Mujahid, di antara ulam tabi’in adalah Sa’id bin Jabir,
Ikrimah, Atha’ bin Rabah, Hassan al-Basri, Masruq bin al-Ajdi, Sai’id bin
Musayyab, Abu al-A’liyah, Rabi’ bin Anas, Qatadah, al-Dahhak bin Muzaahim
Radiyallahu ‘anhum.(Pustaka Imam Asy-Syafii, 2010).
5. Ra’yu atau akal.
Pada
dasarnya Ibn Kathir amat tidak berkenan jika rujukannya menggunakan akal yang
tidak dilandasi dengan ilmu apapun. Jika ada, ia sangat tidak setuju bahkan
mengharamkannya, sekalipun penafsirannya betul. Ini berlandaskan hadis “barang
siapa yang berbicara dalam al-Qur’an dengan ra’yunya, dan dengan sesuatu yang
tidak diketahuinya, maka siap-sedialah menempati neraka”. Sebaliknya, beliau
membolehkan penafsiran dengan ra’yu yang di dasari dengan keilmuan. Ibn Abbas
berkata. “tafsir itu 4 jenis, orang Arab yang mengetahui orientasinya kerana
bahasanya, tafsir seseorang yang tidak berdalil kerana ketidak tahuannya,
tafsir yang hanya diketahui oleh para ulama sahaja dan tafsir yang hanya
diketahui oleh Allah Ta’ala sahaja.”
6.Tidak suka menggunakan cara dan pendekatan
yang sama.
Ibn
Kathir tidak suka menggunakan cara dan pendekatan yang sama dalam mentafsirkan
ayat-ayat,serta beliau amatlah teliti dan berhati-hati serta amanah dalam
menyampaikan ilmu dan penulisannya.
7. Ibn Kathir juga mengambil berat tentang
ayat-ayat yang mempunyai beberapa makna dengan pendekatan atau kaedah
membandingkan di antara mankna-makna tersebut di antara satu dengan yang lain.
Seterusnya, beliau akan memilih dan mengemukakan mana-mana makna yang paling
kukuh atau rajah, mengikut kesesuaian ayat yang ditafsir dan dibincangkan.
8. Ibn Kathir turut memberi peringatan terhadap
ungkapan pelbagai pendapat ulama berkaitan hokum fekah, yang mana kadang-kala
melibatkan perbincangan terhadap pendapat-pendapat yang mengemukakan dalil atau
hujah menurut fahaman mazhab masing-masing.
Sebagai
rumusannya, Tafsir Ibn Kathir memberi penekanan kepada riwayat para mufassir
salaf, serta menjelaskan makna-makna sesebuah ayat dan menerangkan hukum. Ia
banyak memaparkan ayat yang bersesuaian makna. Antara lainnya, ia memberi
penumpuan terhadap pentafsiran sesebuah ayat dengan hadis marfu’ yang mempunyai
hubungan dengan ayat yang hendak ditafsirkan. Ibn Kathir juga mengemukakan
athar para sahabat, pendapat tabi’in dan ulama salaf.
Ibn
Kathir seperti gurunya Ibn Taymiyyah, bersikap tegas terhadap masalah
israiliyat. Walaupun beliau menumpukan kisah-kisah Israiliyat dalam
meriwayatkan sesebuah kisah, namun beliau sentiasa memberi peringatan samada
secara langsung atau tidak langsung terhadap cerita-cerita Israiliyat itu. Oleh
yang demikian, beliau memberi peluang kepada pembaca dan pengkaji untuk membuat
penilaian sendiri terhadap riwayat yang beliau sampaikan. Sungguhpun begitu,
riwayat Israiliyat yang sahih adalah sesuai dengan apa yang diajarkan oleh
syari’at Islam.
#Baca Biografi Imam Ibn Kathir
#Baca Biografi Imam Ibn Kathir
Srikandi Al-Azwar
nur_mylp@yahoo.com
Baiti Jannati
No comments:
Post a Comment