Ibtila’
terhadap seluruh hamba Allah
Ujian
di atas muka bumi Allah ini bukan sekadar kepada Nabi Allah bahkan kepada
seluruh hamba-Nya. Hal ini kerana merujuk kepada satu ayat Al-Quran:
وَلَنَبْلُوَنَّكُم
بِشَيْءٍ مِّنَ الْخَوْفِ وَالْجُوعِ وَنَقْصٍ مِّنَ الْأَمْوَالِ وَالْأَنفُسِ
وَالثَّمَرَاتِ ۗ
وَبَشِّرِ الصَّابِرِينَ
{Dan
Kami pasti menguji kamu dengan sedikit ketakutan, kelaparan, kekurangan harta,
jiwa dan buah-buahan. Dan sampaikanlah khabar gembira kepada orang yang
bersabar}[1]
Perkara
ketakutan, kelaparan, kekurangan harta, jiwa dan buah-buahan itu sebenarnya
perkara umum yang pasti menimpa manusia. Setiap manusia waima kaya dan miskin,
waima tua dan muda pasti akan merasai ujian ini. Inilah yang dikatakan fitrah
kehidupan. Cuma, apa yang berbezanya adalah tahap ujian yang menimpa seseorang.
Lagi tinggi tingkatan imannya maka lagi tinggi ujian yang perlu ditempuhnya.
Ini berdasarkan kepada ayat Al-Quran berikut:
أَمْ حَسِبْتُمْ
أَن تَدْخُلُوا الْجَنَّةَ وَلَمَّا يَأْتِكُم مَّثَلُ الَّذِينَ خَلَوْا مِن
قَبْلِكُم ۖ
مَّسَّتْهُمُ الْبَأْسَاءُ وَالضَّرَّاءُ وَزُلْزِلُوا حَتَّىٰ يَقُولَ الرَّسُولُ
وَالَّذِينَ آمَنُوا مَعَهُ مَتَىٰ نَصْرُ اللَّهِ ۗ
أَلَا إِنَّ نَصْرَ اللَّهِ قَرِيبٌ
Apakah kamu mengira bahwa kamu akan masuk syurga, padahal belum
datang kepadamu (cubaan) sebagaimana halnya orang-orang terdahulu sebelum kamu?
Mereka ditimpa oleh malapetaka dan kesengsaraan, serta digoncangkan (dengan
bermacam-macam cubaan) sehingga berkatalah Rasul dan orang-orang yang beriman
bersamanya: "Bilakah datangnya pertolongan Allah?" Ingatlah,
sesungguhnya pertolongan Allah itu amat dekat.[2]
Manusia
tidak hanya cukup mengatakan iman di mulut, kemudian menjadi orang yang
terdekat dengan Allah sebelum mengalami ujian terlebih dahulu. Sebagai
sunatullah, Allah menguji orang-orang terdahulu dengan beban-beban dan sebagai
macam ujian untuk menguji kadar iman mereka.
Ayat yang lain
adalah seperti berikut:
لَتُبْلَوُنَّ
فِي أَمْوَالِكُمْ وَأَنفُسِكُمْ وَلَتَسْمَعُنَّ مِنَ الَّذِينَ أُوتُوا
الْكِتَابَ مِن قَبْلِكُمْ وَمِنَ الَّذِينَ أَشْرَكُوا أَذًى كَثِيرًا ۚ
وَإِن تَصْبِرُوا وَتَتَّقُوا فَإِنَّ ذَٰلِكَ مِنْ عَزْمِ الْأُمُورِ
Demi
sesungguhnya, kamu akan diuji pada harta benda dan diri kamu. Dan demi
sesungguhnya, kamu akan mendengar dari orang-orang yang telah diberikan Kitab
dahulu daripada kamu dan orang-orang yang musyrik: banyak (tuduhan-tuduhan dan
cacian) yang menyakitkan hati. Dalam pada itu, jika kamu bersabar dan bertaqwa
maka sesungguhnya yang demikian itu adalah dari perkara-perkara yang
dikehendaki diambil berat (melakukannya).[3]
Ibnul Jauzi
berkata, “Sebesar apa pun musibah yang datang menimpa, hal itu masih belum
sebanding dengan dosa yang telah mereka kerjakan”.
Dengan meyakini
bahwa semua itu adalah dari Allah semata maka seorang mukmin akan mengembalikan
semua urusannya kembali kepada Allah, disertai keyakinan bahawa di dalamnya
pasti terkandung hikmah dan pelajaran. Seorang mukmin tidak akan menjadi
tekanan dengan adanya musibah yang menimpanya. Sebaliknya redha menerima
segalanya.
Sabar dalam Ujian
لَّيْسَ
الْبِرَّ أَن تُوَلُّوا وُجُوهَكُمْ قِبَلَ الْمَشْرِقِ وَالْمَغْرِبِ وَلَٰكِنَّ
الْبِرَّ مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ وَالْمَلَائِكَةِ
وَالْكِتَابِ وَالنَّبِيِّينَ وَآتَى الْمَالَ عَلَىٰ حُبِّهِ ذَوِي الْقُرْبَىٰ
وَالْيَتَامَىٰ وَالْمَسَاكِينَ وَابْنَ السَّبِيلِ وَالسَّائِلِينَ وَفِي
الرِّقَابِ وَأَقَامَ الصَّلَاةَ وَآتَى الزَّكَاةَ وَالْمُوفُونَ بِعَهْدِهِمْ
إِذَا عَاهَدُوا ۖ
وَالصَّابِرِينَ فِي الْبَأْسَاءِ وَالضَّرَّاءِ وَحِينَ الْبَأْسِ ۗ
أُولَٰئِكَ الَّذِينَ صَدَقُوا ۖ
وَأُولَٰئِكَ هُمُ الْمُتَّقُونَ
Bukanlah menghadapkan wajahmu ke arah timur dan
barat itu suatu kebajikan, akan tetapi sesungguhnya kebajikan itu ialah beriman
kepada Allah, hari kemudian, malaikat-malaikat, kitab-kitab, nabi-nabi dan
memberikan harta yang dicintainya kepada kerabatnya, anak-anak yatim,
orang-orang miskin, musafir (yang memerlukan pertolongan) dan orang-orang yang
meminta-minta; dan (memerdekakan) hamba sahaya, mendirikan shalat, dan
menunaikan zakat; dan orang-orang yang menepati janjinya apabila ia berjanji,
dan orang-orang yang sabar dalam kesempitan, penderitaan dan dalam peperangan.
Mereka itulah orang-orang yang benar (imannya); dan mereka itulah orang-orang
yang bertakwa.[4]
Dalam suatu riwayat dikemukakan bahawa Qatadah
menerangkan tentang kaum Yahudi yang menganggap bahawa yang baik itu solat menghadap
ke barat, sedang kaum Nasara mengarah ke timur, sehingga turunlah ayat tersebut
di atas. [5]
No comments:
Post a Comment