Tuesday, January 22, 2013

Kenali Suara Wanita 1 Malaysia (SW1M)



Kepada muda mudi, mahasiswa mahasiswi dan sesiapa sahaja yang cakna perkembangan semasa terutama menerusi internet pasti rata-ratanya sudah familiar benar dengan SW1M ini. Sebelum ini saya sendiri sepertinya tidak perasan akan kewujudan organisasi ini. Tetapi sejak meletusnya isu “LISTEN! Bawani vs Sharifah Zohra” di media sesawang diri ini terpanggil untuk kenal SW1M lebih dekat.

Sedikit info mengenai SW1M:

Pertubuhan SW1M yang ditubuhkan sekitar Januari-Febuari tahun lalu ini bertujuan untuk memperjuangkan hak wanita dan kanak-kanak.


SW1M dikatakan dapat membantu wanita dengan mendengar masalah mereka, termasuk kes-kes penderaan domestik, dimana organisasi tersebut kemudian menyerahkan kepada Perdana Menteri dalam bentuk memorandum. Tambahan lagi organisasi SW1M ini juga dilihat sebagai “NGO untuk BN” akan tetapi ahli organisasi tersebut mendakwa bahawa mereka bebas dan “tidak mewakili mana-mana parti politik”.

Slogan “1 Malaysia” dalam nama organisasi tersebut dipilih atas beberapa faktor. Antaranya adalah kerana mereka “menghormati” Perdana Menteri kita Dato’ Seri Najib Tun Razak.

Antara peneraju utama SW1M ini adalah: Sharifah Zohra Jabeen Syed Shah Miskin (Presiden) dan saudari Emalee (dikenali sebagai Ratu Naga) yang bertindak sebagai pentadbir halaman facebook bagi SW1M.



Pandangan saya, apa pun pertubuhan yang diwujudkan semestinya mempunyai misi dan visi yang jelas. Segala VMO yang bagus jika dijalankan dengan sebaiknya pasti memberi impak yang positif kepada seluruh masyarakat. Tambah pula bilamana ianya punya kolerasi yang kuat dengan pembangunan wanita maka ianya sangat baik sekali. Tetapi sayang seribu kali sayang jika agenda “besar” kita telah dikaburkan dan diruntuhkan dek kerana agenda “sampingan”. Maka dari situ masyarakat sekeliling semestinya sudah mula celik akan hakikat sebenar. Sejauh mana penafian agenda “sampingan” kita sebelum ini kini sudah jelas lagi terang. Justeru itu, pihak yang berkenaan harus ambil iktibar dan mencari solusi terbaik. Jangan diam sahaja dan berlaku tidak professional.   


No comments:

Post a Comment