Pensabitan azab kubur di dalam al-Qur’an telah dijelaskan oleh para ulama tafsir yang muktabar lagi masyhor. Mereka itu termasuklah Imam al-Qurtubi, Ibnu Kathir, Imam Muhammad ar-Razi Fakhr al-Din dan lain-lainnya menyebut perkara tersebut dan kewajipan beriman dengannya di dalam kitab-kitab mereka.
Dalil-dalil yang Menyatakan Azab Kubur dalam Al-Qur’an
Ayat-ayat al-Qur’an yang menjadi bukti wujudnya
azab kubur antaranya ialah:
1. [Surah Taha: 124] Firman Allah Ta‘ala:
Tafsirnya: “Dan sesiapa yang berpaling ingkar daripada ingatan dan pertunjuk-Ku, maka sesungguhnya adalah kehidupan yang sempit, dan Kami akan himpunkan dia pada hari Kiamat dalam keadaan buta”
Menurut Abu Sa‘id al-Khudri dan Abdullah bin
Mas‘ud Radhdiallahu ‘anhum perkataan ضنكا (yang sempit) adalah azab kubur. Inilah pendapat yang shahih.
Telah disebutkan dalam kitab at-Tazkirah, Abu Hurairah Radhiallahu ‘anhu telah
berkata:
“Disempitkan kubur orang kafir itu sehingga tulang-tulang berselisih”. (At-Tazkirah: 151-152 & al-Qurtubi: 6/3307)
2. [Surah Ghafir: 46] Firman Allah Ta`ala:
Tafsirnya: “Mereka didedahkan kepada bahan api neraka pada waktu pagi dan petang (semasa mereka berada dalam alam Barzakh) dan pada hari berlakunya kiamat (diperintahkan kepada malaikat): “Masukkanlah Firaun dan pengikut-pengikutnya ke dalam azab seksa api neraka yang seberat-beratnya”.
Ayat di
atas menceritakan tentang berlakunya pendedahan bahan-bahan api neraka di alam
barzakh. Perkara ini bertepatan dengan pendapat jumhur ulama sebagaimana yang
dinyatakan oleh Imam al-Qurtubi bahawa bahan-bahan api neraka yang didedahkan
pada waktu pagi dan petang itu berlaku di alam barzakh. Sebahagian ahli ilmu
pula menjadikan ayat di atas sebagai dalil sabitnya azab kubur. Pendapat ini
disepakati oleh Mujahid, ‘Akramah, Muqatil dan Muhammad bin Ka‘ab. Mereka
mengatakan bahawa ayat di atas adalah dalil yang menunjukkan bahawa azab kubur
itu berlaku di alam barzakh. (Al-Jami‘ li Ahkam al-Qur’an, al-Qurtubi:
8/4415-4416)
Imam Ibn
Kathir ad-Dimsyaqi menyatakan bahawa Ahli Sunnah menjadikan ayat di atas
sebagai dalil yang kukuh berlakunya azab kubur di alam barzakh. Beliau berkata:
Maksudnya: “Ayat ini adalah sebenar-benar sumber mengenai pensabitan Ahli Sunnah terhadap berlakunya azab kubur di alam barzakh”.
3. [Surah Nuh: 25] Firman Allah Ta‘ala:
Tafsirnya: “Mereka ditenggelamkan (dengan bah taufan), kemudian (pada hari akhirat) dimasukkan ke dalam neraka”
Al-Qurtubi menafsirkan perkataan “dimasukkan ke
dalam api neraka” iaitu selepas mereka (kaum Nabi Nuh ‘alaihisalam)
ditenggelamkan. Berkata al-Qusyairi:
Maksudnya: “Inilah bukti (berlakunya) azab kubur (yang berlaku ke atas kaum Nabi Nuh ‘alaihisalam, ditenggelamkan dengan bah taufan dan pada hari akhirat dimasukkan ke dalam api neraka)”
Dengan perkataan lain sebagaimana riwayat Abu
Rauq daripada ad-Dahak bahawa di dunia mereka diazab dengan api neraka
sekaligus ditenggelamkan. Yakni mereka ditenggelamkan pada satu sudut dan pada
sudut yang lain mereka dibakar di dalam air lautan. (Al-Qurtubi: 9/5187-5188)
Imam an-Nasafi menjelaskan bahawa mereka kaum
Nabi Nuh ‘alaihisalam ditengelamkan dengan bah taufan dan dimasukkan ke dalam
api neraka disebabkan oleh kesalahan-kesalahan mereka yang banyak. Huruf fa’ dalam
ayat ialah )untuk pemberitahuan) iaitu mereka diazab dengan api neraka ketika
ditenggelamkan. Inilah dalil dan bukti wujudnya dan sabitnya azab kubur.
(Tafsir An-Nasafi: 4/297)
4. [Surah At-Thuur: 47] Firman Allah Ta‘ala:
Tafsirnya: “Sesungguhnya orang-orang yang zalim itu akan beroleh azab seksa selain daripada azab yang tersebut”.
Al-Qurtubi menjelaskan dalam tafsirnya bahawa
azab itu adalah azab kubur. (At-Tazkirah fi Ahwal al-Mauta wa Umur al-Akhirat:
152 & Al-Qurtubi: 9/4786). Ini kerana Allah Ta‘ala telah berfirman:
Tafsirnya: “(Kalau keingkaran dan kedegilan mereka sampai begitu sekali) maka biarkanlah mereka (wahai Muhammad, dan janganlah dihiraukan) sehingga mereka menemui hari yang padanya mereka akan binasa”. (Surah At-Thuur: 45)
Menurut beliau (at-Qurtubi) hari yang
dimaksudkan dalam ayat di atas ialah hari terakhir di dunia. Ini adalah bukti
bahawa azab yang dihadapi (di dunia) itu ialah azab kubur. (At-Tazkirah: 152)
5. [Surah at-Takathur: 1-3] Firman Allah Ta‘ala:
Tafsirnya: “Kamu telah dilalaikan (daripada mengerjakan amal bakti) oleh perbuatan berlumba-lumba untuk mendapat dengan sebanyak-banyaknya (hartabenda, anak pinak, pangkat dan pengaruh). Sehingga kamu masuk kubur. Jangan sekali-kali (bersikap demikian) kamu akan mengetahui kelak (akibatnya yang buruk semasa hendak mati)”. Sekali lagi (diingatkan): Jangan sekali-kali (kamu bersikap demikian! Kamu akan mengetahui kelak (akibatnya yang buruk pada hari Kiamat)!
Imam al-Qurtubi menyatakan bahawa surah di atas
mengandungi perkataan-perkataan tentang azab kubur. Oleh itu beriman dengannya
adalah wajib. Inilah pegangan ahli Sunnah wa al-Jama‘ah. (At-Tazkirah: 152
& al-Qurtubi: 10/5540-5541)
Ibnu Jarir at-Tabari pula menjelaskan ayat
(sehingga kamu masuk kubur) sebagai dalil atau bukti keshahihan wujudnya azab
kubur. Perkara ini disebut dalam beberapa riwayat, antaranya riwayat daripada
Zirru bin Hubaisy, daripada Ali Radhiallahu ‘anhu katanya: “Kami masih ragu
tentang azab kubur, lalu turunlah surah at-Takathur". (Jami‘ al-Bayan li Ibn
Jarir at-Tabari: 15/362)
[Penutup]
Berdasarkan
fakta atau hujah daripada al-Qur’an, sunnah dan perkataan ulama adalah sabit
wujudnya azab kubur. Al-Imam al-Qadi Ali bin Al-‘Izz ad-Dimsyaqi dalam kitab
Syarh al-Akidah at-Thahawiyah menyebutkan bahawa telah mutawatir segala hadis
daripada Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam pada sabitnya azab kubur dan
nikmatnya serta soal dua malaikat. Maka wajib beriktiqad akan sabitnya yang
demikian dan beriman dengannya. Janganlah kita persoalkan atau bercakap
mengenai kaifiyah (caranya) kerana akal tidak akan berhenti pada
memikirkannya”. (Syarh al-Akidah at-Thahawiyah: 456)
Imam Abu
Hanifah pula menyebutkan di dalam kitabnya al-Fiqh al-Akbar bahawa sempitnya
kubur dan azab kubur itu adalah benar kepada mayat kafir sekaliannya dan
sebahagian daripada yang derhaka daripada orang-orang yang beriman. (al-Fiqh
al-Akbar: )
Maka ada
pula dakwaan sesetengah penganut agama dan fahaman yang menyeleweng yang
menyangka apabila jasad manusia dibakar dengan api sehingga menjadi abu atau
ditenggelamkan ke dasar laut, jasad itu terlepas daripada azab barzakh iaitu
azab kubur. Perkara ini telah disangkal dan ditolak oleh Al-Imam al-Qadi Ali
bin Al-‘Izz ad-Dimsyaqi dalam kitab Syarh al-Akidah at-Thahawiyah katanya:
“Dan
ketahui olehmu bahawa azab kubur itu adalah azab barzakh. Maka sesiapa yang
telah mati adalah berhak bagi azab yang tertentu ke atasnya sama ada dikuburkan
atau tidak dikuburkan, yang memakan akan dia oleh binatang buas atau hangus
terbakar sampai menjadi abu dan diterbangkan ke udara, atau disalib atau
tenggelam di laut, nescaya sampailah kepada roh dan jasadnya daripada azab
sebagaimana yang sampai kepada mayat yang dikuburkan”. (Syarh al-Akidah
at-Thahawiyah: 457)
Dari
hujjah dan keterangan ini, maka tertolaklah segala pendapat dan anggapan orang
yang mengingkari azab kubur sebagaimana pada akhir-akhir ini turut menyaksikan
adanya pendapat dan anggapan yang sedemikian daripada penulis-penulis yang
bertopengkan Islam tetapi sebenarnya mengingkari ajaran Islam.
Baca tentang tajuk ALAM BARZAKH:
1. Pengenalan
Srikandi Al-Azwar
nur_mylp@yahoo.com
Baiti Jannati, Bukit Mahkota
No comments:
Post a Comment