Monday, April 11, 2016

Kuasa Pujian Terhadap Kanak-Kanak (2)

          ii. Jelas matlamat pujian




Pujian ada pelbagai metod dan boleh disampaikan dalam banyak situasi. Namun, perkara yang tidak kurang penting adalah perlu bermatlamat. Jika sesuatu yang dibuat dengan bermatlamat barulah dibuat dengan bersungguh-sungguh. Begitu juga dalam hal memuji, pujian yang diberikan kepada kanak-kanak ada banyak matlamat antaranya;

Thursday, April 7, 2016

Kuasa Pujian Terhadap Kanak-Kanak (1)


Kanak-kanak amat suka dipuji. Mereka juga suka nama mereka disebut. Selalu mendapat pujian kerana melakukan perkara yang betul membantu kanak-kanak memahami bahawa perbuatan baik akan mendapat perhatian. Teknik memanggil nama diikuti dengan pujian menambahkan lagi curahan jatidiri positif kepada kanak-kanak tersebut.

Wednesday, April 6, 2016

Penggunaan Kata-kata Positif Dalam Pendidikan Awal Kanak-kanak (2)

Teori behaviorisme



Dalam ilmu pendidikan awal kanak-kanak, terdapat beberapa teori utama, antaranya teori behaviorisme. Di dalam teori berkaitan tingkah laku ini, teori pelaziman merupakan salah satu teori yang amat penting untuk dikatahui dan diterapkan. Teori yang dimulakan oleh Edward Thorndike (1879-1949) ini menitikberatkan penerapan sesuatu nilai baik diberikan ganjaran pada permulaannya[1]