Tuesday, May 5, 2020

Manfaat dan Keperluan Kalsium dalam Tubuh



Kalsium merupakan mineral yang penting bagi tulang, gusi dan gigi yang sihat. Doktor mungkin akan mencadangkan wanita untuk mengambil makanan tambahan kalsium apabila terdapat tanda-tanda awal masalah tulang seperti osteoporosis atau osteopenia.
Apabila mencecah usia 30 tahun, Kalsium dalam tubuh semakin berkurangan. Untuk pastikan tulang sihat dan elak Osteporosis, kita perlu amalkan kalsium sebelum usia 30!



10 Kebaikan Ostematrix Shaklee



1. Menguatkan tulang - Menghalang osteoporosis, menguatkan kuku, gigi, sistem saraf. Ia juga merawat tulang retak, osteomalacia (ricket dewasa ), eczema, kekejangan, gusi berdarah dan merangsang darah untuk memekat.

2. Memperbaiki kekejangan dan kebas kebas - Pengambilan 600mg kalsium sebelum tidur akan memperbaiki kebas kebas, kekejangan, sakit sendi dan artritis.

3. Meringankan stress - Ianya mengimbangi tekanan darah; memelihara denyutan jantung, impuls saraf, penenang saraf - malah menggalakkan tidur selesa, memperbaiki jantung berdebar, gementar, mimpi buruk dan stres. Juga memperbaiki depresi, mood swing, sakit kepala dan pitam

4. Memperbaiki masalah haid - Kajian menunjukkan dengan pengambilan 1000gm kalsium dan magnesium serentak meringankan sakit waktu haid dan membantu membuang air kecil

5. Memperbaiki hiperaktiviti perut dan sakit gastrik - Vitamin D didapati mampu merawat penyakit rickets. Ia meningkatkan penyerapan kalsium dan fosforus untuk untuk meningkatkan ketumpatan tulang, menguatkan kerangka, memperbaiki periodontal. Vegetarian, yang kurang terdedah pada matahari, individu melebihi 55 tahun, wanita hamil dan kanak kanak perlu mengambil vitamin D.



6. Mencegah Batu Karang – Batu karang sebenarnya deposit terhablur kalsium dan lain – lain mineral dalam saluran kencing manusia. Bentuk yang paling umum batu karang ialah batu-batu oxalate. Sebelum ini, ia dianggap bahawa pengambilan kalsium yang tinggi atau penyerapan kalsium tinggi membangunkan batu karang, tetapi kajian terkini menunjukkan bahawa pengambilan kalsium diet tinggi mengurangkan bahaya batu karang dengan baik. Secara ringkasnya, kalsium tidak menyebabkan batu karang, tetapi kalsium yang hadir berlebihan di dalam air yang mengakibatkan batu karang. Faktor-faktor lain seperti penggunaan oxalate tinggi daripada sayur-sayuran berdaun seperti kale dan bayam, kekurangan minum air boleh menjadi punca besar untuk batu karang.


7. Memastikan Tahap pH Alkali Yang Sihat – Makanan ringan, gula yang berlebihan dan barangan di dalam tin menyumbang pembentukan asid dalam badan, yang boleh menimbulkan pelbagai penyakit seperti kanser, batu karang dan darah tinggi. Kalsium membantu untuk mengekalkan tahap pH yang sihat, seterusnya meningkatkan kecergasan dan kesihatan secara keseluruhan.

8. Kawalan Tekanan Darah – Beberapa penyelidikan mengisytiharkan bahawa diet vegetarian dengan jumlah yang tinggi dengan kalsium, magnesium dan kalium dan serat akan mengurangkan tekanan darah. Walaupun penyelidik lain membuat kesimpulan dengan pendapat yang berbeza dan berkata bahawa pengambilan kalsium menyebabkan darah tinggi. Kemudian ia melihat bahawa sebab bagi keputusan itu adalah kerana kajian-kajian ini menguji kesan nutrien tunggal dan bukannya sumber-sumber makanan yang mempunyai kandungan nutrien. Institut Kesihatan Negara menjalankan penyelidikan yang dikenalisebagai “Pendekatan Pemakanan Hentikan Tekanan Darah Tinggi (DASH) “. Diet “tipikal American” berbanding dengan dua diet diubah yang kaya dengan buah-buahan dan sayur-sayuran dan kombo “DASH” diet yang disumbat dengan buah-buahan, sayur-sayuran, dan kalsium. Hasil kajian menunjukkan peningkatan pengambilan kalsium menyebabkan tekanan darah menurun.

9.Mengekalkan Gigi dan Gusi yang sihat – Kalsium melindungi gigi anda dengan menjaga tulang rahang yang kuat dan kukuh sepanjang kehidupan anda, yang seterusnya memastikan gigi kuat di mana bakteria tidak boleh berkembang. Oleh itu, sebelum gigi dan gusi anda mula memberi masalah, amalkan diet yang kaya kalsium dengan teratur. Pengambilan kalsium seharusnya tinggi terutama dari usia muda, jadi anak anda secara semulajadi membesar gigi dan tulang yang kuat.

10. Membantu Pengangkutan Nutrien – Kalsium membantu nutrien bergerak mudah melintasi membran sel.


Wah, banyaknya kebaikan pil kalsium Shaklee ni!!


Untuk mengetahui lebih lanjut mengenai Ostematrix ini anda boleh hubungi saya di:

Call: 013-4427708
Whatsapp: 013-4427708

Nadiah Mahzir,
Pengedar Sah Shaklee (1301120)

No comments:

Post a Comment